Monday, March 31, 2008

03 - Bagaimana Cara Uthman El-Muhammady Menilai Fatwa Imam Syafie & Para Ulama As -Syafieyah


Bagaimana Cara Uthman El-Muhammady Menilai Fatwa Imam Syafie & Para Ulama As-Syafieyah?

Tahukah Uthman El-Muhammady, penulis insya Allah akan terus menegaskan bahawa menurut fatwa Imam Syafie adalah haram mengadakan majlis kenduri arwah, lebih-lebih lagi apabila di tambah dengan menikmati hidangan di rumah si Mati, terutama jika si Mati datangnya dari keluarga yang miskin menanggung beban hutang, meninggalkan anak-anak yatim yang masih kecil dan waris si Mati mempunyai tanggungan yang besar dan ramai. Tentunya tidak dipertikaikan makan harta anak-anak yatim hukumnya haram dan berdosa besar. Inilah yang ditakuti oleh golongan yang dituduh sebagai Wahhabi. Ketakutan mereka ternyata ada alasan sebagaimana alasan Imam as-Syafie yang menyerukan agar meninggalkan bid’ahnya kenduri arwah dan membaca al-Quran untuk orang mati.
Lihatlah wahai Yang Mulia Uthman El-Muhammady fatwa Imam Syafie dan para ulama as-Syafie di dalam (اعانة الطالبين) jld. 2. hlm. 146:

وَقَالَ اَيْضًأ : وَيكرهُ الضيَافَة مِنَ الطَّعَامِ مِنْ اَهْلِ الْمَيِّتِ لاَنَّهُ شرعَ فِى السرُوْرِ وَهِيَ بِدْعَةٌ

“Imam Syafie berkata lagi: Dibenci bertetamu dengan persiapan makanan yang disediakan oleh ahli si Mati kerana ia adalah sesuatu yang keji dan ia adalah bid’ah”.

Imam Syafie berfatwa lagi dan lihat di dalam kitab (اعانة الطالبين) juz. 2. hlm. 146 – 147, iaitu:


وِمِنَ الْبِدَعِ الْمُنْكَرَةِ الْمَكْرُوْهِ فعْلهُ مَا يَفْعَلُ النَّاس مِنَ الْوَحشَةِ وَالْجمْعِ وَاْلاَرْبِعِيْنَ بَلْ كَلُّ ذَلِكَ حَرَامٌ

“Dan antara bid’ah yang mungkar ialah kebiasaan orang yang melahirkan rasa kesedihannya sambil berkumpul beramai-ramai melalui upacara (kenduri arwah) dihari keempat puluh (empat puluh harinya) pada hal semuanya ini adalah haram”.

Ini bermakna bertetamu dengan persiapan makanan, berkumpul beramai-ramai yang diistilahkan kenduri arwah, tahlilan atau yasinan dihari pertama kematian, dihari ketiga, dihari ketujuh, dihari keempat puluh, dihari keseratus, setelah setahun kematian dan dihari-hari seterusnya, semuanya itu perbuatan bid’ah menurut fatwa Imam Syafie.

Oleh itu, mereka yang mendakwa bermazhab Syafie sewajarnya menghentikan perbuatan yang dibid’ahkan oleh Imam Syafie dan para ulama besar as-Syafieyah. Apakah fatwa-fatwa di atas datangnya dari kitab Wahhabi atau kitab Syafie atau para ulama besar yang bermazhab as-Syafie? Lihatlah fatwa-fatwa Imam Syafie dan para ulama as-Syafie yang seterusnya dimuatkan di dalam tulisan ini. Penulis sebenarnya amat sayang kepada Uthman El-Muhammady. Hazihi nasihati!